czwartek, 15 września 2011

Książka przeczytana: Henry Kuttner - Próżny robot

To zbiór opowiadań klasyka amerykańskiej SF środka XX w. Książkę kupiłem i przeczytałem ze względów sentymentalnych - te same opowiadania czytałem kiedyś na żółtych stronach w środku miesięcznika popularnonaukowego "Problemy", który kupowałem regularnie i który ceniłem najbardziej z dostępnych na polskim rynku wtedy, w latach osiemdziesiątych. Opowiadania zabawne, literatura lekka i przyjemna.

W jednym z opowiadań padła nazwa książki "Orkan na Jamajce" Hughesa. Poszperałem i okazało się, że było to dosyć znane dziełko w latach 30. XX w., w którym dzieci zostały przedstawione w sposób, nazwijmy to, niesztampowy. Dziś o książce nikt nie pamięta, a podobno to jej lektura doprowadziła do powstania "Władcy much" Goldinga, książki powalającej, którą Każdy Inteligenty Człowiek Powinien Przeczytać (KKKICzPP).

Ja zastanawiam się, czy nie miała również wpływu na Raya Bradbury'ego. Czytałem chyba wszystko, co gość napisał, łącznie z jego powieściami mainstreamowymi. Dzieci u niego to obcy, i to wcale niesympatyczni. Zastanawiałem się, skąd ta perspektywa, w której tkwi jakaś prawda, i teraz myślę, że pewnie czytał Hughesa i to go uderzyło.

A powieść Hughes zamówiem - na Amazonie oczywiście, i jak przyjdzie, to przeczytam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz